Nieuws

Nieuws.

Terug naar overzicht

Mengvoerprijzen veren op l

16 november 2015

Na een periode van dalende prijzen, zijn de mengvoeders afgelopen weken weer wat gestegen.

In week 39 noteerde A-brok op Mijnvoer.nl 19,39 euro per 100 kilo. Deze week noteert dezelfde brok 19,67 euro. B-brok steeg in deze periode van 20,88 euro naar 21,21 euro.

Ook de zetmeelrijke productiebrokken stegen mee. Een zetmeelrijke brok met 110 DVE kost nu 22,06 euro en een productiebrok met 120 DVE noteert 23,10 euro per 100 kilo.

Grondstoffen
De stijgende mengvoerprijs wordt vooral veroorzaakt door de hogere dagprijzen van granen. Lag de dagprijs voor gemalen tarwe eind september nog rond de 184 euro per ton, inmiddels is deze gestegen naar 196 euro per ton. Ook gerst steeg in deze periode van 184 euro naar 193 euro. Maïsmeel liet tot vorige week een stijging zien van 186 naar 195 euro per ton, maar afgelopen week werd de prijs naar beneden bijgesteld (187 euro).

De prijs van sojaschroot laat een langzaam dalende trend zien. Kostte sojaschroot met 44 procent ruw eiwit, eind september nog 333 euro, op dit moment betaalt de veehouder 320 euro per ton voor een vracht.

Raap volgt een iets andere lijn. Eind september noteerde raapschroot 230 euro per ton. Deze prijs steeg tot eind oktober naar 245 euro. Daarna zette de eiwitgrondstof een daling in en noteert het momenteel 230 euro per ton.

Marktanalyse
Volgens marktanalisten is er ruim voldoende granen en eiwitgrondstoffen op voorraad. De export van granen vanuit Amerika loopt moeizaam en de dalende koers van de euro ten opzichte van de dollar zorgt ervoor dat eventuele prijsdalingen nauwelijks doorgevoerd kunnen worden voor de Europese markt. Ook is er op dit moment laag water op de Europese vaarwateren, waardoor granen veelal over de weg vervoerd moeten worden, wat de kostprijs verhoogt.

Ook de sojavoorraden zijn ruim. Dit vertaalt zich deels in lagere prijzen voor sojaschroot. Echter, ook hier gooit de euro/dollar-koers roet in het eten, waardoor grotere prijsdalingen uitblijven. Raapschroot heeft vooral te maken met de lage waterstanden, waardoor niet alleen de afvoer logistiek een probleem is, maar ook de crushers te weinig voorzien worden van raapzaad. Dit houdt de prijs op niveau

Bron: melkvee.nl

Agenda.