Nieuws

Nieuws.

Terug naar overzicht

'Imago Hollands vlees is prima'

20 oktober 2015

Het Nederlands vlees heeft een prima imago. Het belang van vlees voor de consument is onverminderd erg groot. Verder blijkt dat de aandacht voor kwaliteit in de meest brede zin des woords groeit en dat jongeren herkomst en dierenwelzijn belangrijk vinden.

Deze opvallende inzichten in de consumentenperceptie en het aankoopproces van vlees komen uit de jongste editie van de Vion Consumer Monitor.

Warme maaltijd 
Uit het onderzoek onder bijna 2.500 huishoudens van het GfK huishoudpanel blijkt dat met name jongeren in de afgelopen jaren meer belang zijn gaan hechten aan de rol van vlees bij de warme maaltijd. Een ruime meerderheid van de jongeren (63%) vindt vlees een onmisbaar onderdeel van hun voeding. 

Daarnaast zien ze de consumptie van vlees als gezond en is het voor velen het lekkerste onderdeel van de warme maaltijd.

Ook als er een keer geen traditionele warme maaltijd met vlees wordt gegeten, dan zijn de genoemde alternatieven vaak toch op een of andere manier verrijkt met vlees. Zo zijn maaltijdsalades, kant-en-klare maaltijden, (verse) pizza’s en pasta’s nogal eens vleeshoudend.

Oog voor kwaliteit 
Voor zes op de tien consumenten mag een goed stuk vlees best weleens wat duurder zijn. Daarnaast waarderen ze concepten, die in hun ogen staan voor kwaliteit, zoals biologisch vlees en vlees met een welzijnskeurmerk, steeds meer. 

Ook stijgt de bereidheid om een meerprijs voor dit soort vlees te betalen, met name bij de jongeren. Dierenwelzijn, klimaateffecten en ketentransparantie zijn zaken waar de jongere consumenten kritisch naar kijken en goed over geïnformeerd willen worden. 

Consumenten lijken steeds meer open te staan voor het verhaal achter het vlees en ook te begrijpen dat de investeringen die bijvoorbeeld in het welzijn van dieren worden gedaan, een prijskaartje hebben.

Kwaliteit 
Het merendeel van de consumenten (62%) vindt dat Nederlands vlees van uitstekende kwaliteit is. Dit vertaalt zich ook in een stijgende voorkeur voor Nederlands vlees en de bereidheid hier iets meer voor te willen betalen.

Bron: nieuweoogst.nu

Agenda.